Viva La Diva – על נשיות ומגדר במוסיקה

Viva La Diva – על נשיות ומגדר במוסיקה

להרשמה מקוונת >

מרצה:

ד"ר ענת רובינשטיין

תיאור הקורס:

דמותה הרב-גונית של האשה עוררה את סקרנותם והציתה את דמיונם של מלחינים רבים, אשר העניקו לה ייצוג מוסיקלי ייחודי: האהובה הנצחית והבלתי מושגת, המכשפה האכזרית והמלכה הכוחנית, מאורידצ'ה האהובה ועד מלכת הלילה וליידי מקבת. בבד בבד, הודרו נשים במשך דורות מקדמת הבמה. נשים שעסקו במוסיקה באופן פעיל כמעט שלא זכו לשם ולמעמד הראוי לפועלן.
קורס זה יעסוק בייצוג מוסיקלי של מגדרים - האם יש דבר כזה מוסיקה ״נשית״ ומוסיקה ״גברית״, וכיצד התפתחו קונבנציות מוסיקליות מגדריות במוסיקה דרמתית, תוכניתית וקלאסית. נדון בדמות האישה על פניה השונים -  בנשים (אמיתיות או מומצאות) אשר היוו מקור השראה ליצירות נודעות, ובנשים פורצות דרך – מלחינות ומבצעות. עוד יעסוק הקורס בהיבטים נוספים של מגדר במוסיקה, בטשטוש גבולות מגדריים ומוסיקה בהקשר להט״בי.

פורמט הקורס:

קורס היברידי במסגרת "שומעים חופשיים": הקורס ניתן לסטודנטים בבניין האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, ומועבר מועבר בשידור חי בזום לתלמידי המכון ללימודי חוץ.

מפגשי הקורס:

1. מבוא: קולות ממאדים ומנוגה - סוגיות מיגדריות במוסיקה
מה בין מוסיקה ״גברית״ למוסיקה ״נשית״ - תיאוריה של המוסיקה לאור מחקר פמיניסטי ומגדרי בן זמננו.
2. עוצמה ושררה, קינאה וקינה:
על מכשפות, קוסמות, כוהנות, מנהיגות, מלכות ונסיכות.
3. דמויות מיתולוגיות – על פיתוי ופתיינות מוסיקליים:
מהסירנות, הנימפות, הוואלקירות ועד גיבורות התנ״ך.
4. זה ייגמר רע.
על ייסורי האהבה והסוף הטרגי. דידו, אריאדנה, כרמן, אאידה, לה טרביאטה, לה בוהם ומאדאם בטרפליי.
5. על שיגעון וטירוף.
המיתוס המודרני של ההיסטריה - סלומה, שנברג, ועוד.
6. ״והיי לי אם ואחות״
על אימהוֹת ואימהוּת במוסיקה – המגוננת והשתלטנית מול החמה והעוטפת. 
7. הקול שלו, הקול שלה
היבטים מיגדריים בהקשר ווקאלי בשירת מקהלה. הנדל, מוצרט, ברליוז, יהודה שרת.
8. "כי אמיתית היא ולא סמל…"
האשה כהשראה וייצוגה ביצירות אינסטרומנטליות: Für Elise של בטהובן, הסימפוניה הפנטסטית של ברליוז, הסונטה לפסנתר מאת ליסט, ועוד.
9. הנשים באופרות של מוצרט.
נשים ונשיות ככלי לביקורת חברתית.
10. אחותו של... אישתו של ...
מקלארה שומאן ופאני מנדלסון ועד למלחינות, מנצחות ויוצרות בנות זמננו.
11. הפרימדונה והדיווה – האלילות המודרניות
על ההערצה לנשים הגדולות של האופרה והפופ. 
12. ״נומה בן״
שירת נשים במוסיקה העממית ובקהילות ישראל.
13. בינו לבינה.
על ייצוגים אנדרוגיניסטיים, מוסיקה והקהילה הגאה, וטשטוש גבולות: אנדרוגניות ברוק כבד ובמוסיקה פופולרית של שנות ה-70 וה-80; האירוויזיון כמנגנון ליצירת שינוי תודעתי.

 

מרצה:

ד״ר ענת רובינשטיין, היא מנצחת מקהלת הסטודנטים של האוניברסיטה העברית וחוקרת מוסיקה. ד"ר רובינשטיין משמשת כמרצה וכרכזת הקורסים והפעילויות במכון ללימודי חוץ באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים. ד"ר רובינשטיין בוגרת החוג למוסיקולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים. תחום מחקרה הוא מוסיקה יהודית בהקשריה השונים. ענת עסקה בניצוח מקהלות בית כנסת, הקימה וניצחה על מספר מקהלות בארץ ובארה״ב, עוסקת בארגון כנסי מקהלות ויועצת לפרויקטים שונים בתחום המוסיקה היהודית. 

מועדים ועלות:

13 מפגשים בבניין האקדמיה (ובשידור חי בזום).
ימי ראשון בסמסטר א' (13 מפגשים) 17:00- 18:30. אולם 111.

2022: 23/10, 30/10, 6/11, 13/11, 20/11, 27/11, 4/12, 11/12, 18/12 (ערב חנוכה), 25/12 (חופשת חנוכה - אין לימודים)
2023: 1/1, 8/1, 15/1, 22/1

עלות הקורס (על פי תעריף "שומעים חופשיים"): 702 ₪.

 

שתף: