אירוע "דיאלוג מוסיקלי בין תרבותי"

אירוע "דיאלוג מוסיקלי בין תרבותי"
31.3.2015

ב-24.3.15, יום המעשים הטובים, נפגשו באקדמיה למוסיקה תלמידי כיתות ה'-ו' מבית הספר באבו גוש ומבית הספר בבית הכרם בירושלים. האירוע היה חלק מהעבודה המעשית בקורס "דיאלוג מוסיקלי בין תרבותי", של החוג להכשרת מורים בשיתוף היחידה לקהילה ונוער של האקדמיה. התלמידים, יהודים וערבים, הגיעו לאקדמיה והשתתפו בפעילויות גיבוש מוסיקליות, בהן סיור אינטראקטיבי וחידון בתערוכת כלי הנגינה של האקדמיה, סדנת קצב, שירה משותפת בעברית ובערבית ופעילות היכרות.

לקראת המפגש קיבלו התלמידים שיעורי הכנה בבתי הספר בהם הם לומדים, מסטודנטים בקורס. בשיעורים אלה נחשפו התלמידים ליצירות מוסיקליות משתי התרבויות, וכן למדו לשיר יחד שיר משותף בעברית ובערבית. בשיאו של היום האזינו התלמידים לקונצרט שבו בוצעו היצירות אותן הכירו בשיעורים, והושר השיר המשותף ביחד. בקונצרט גם הכירו התלמידים מקרוב את כלי הנגינה השונים וביטויים בכל תרבות מוסיקלית (שלישיית כלי קשת, אבוב, כלי הקשה, כינור מזרחי קאנון ועוד). זמרים מן המחלקה המזרחית, הלומדים בקורס, הובילו את השירה המשותפת. הקונצרט הסתיים באלתור משותף של כל הנגנים, במהלכו שולבו שתי התרבויות. במהלך האלתור הוזמן ילד לנגן בדרבוקה, והוביל את ההרכב כולו בנגינתו.

הקורס "דיאלוג מוסיקלי בין תרבותי" (מרצים: ג'וזף עודה וחגי ביליצקי) הוא קורס לתלמידי שנים מתקדמות בחוג לחינוך מוסיקלי, בשיתוף עם היחידה לקהילה ונוער, אשר מטרתו להעניק לסטודנטים כלים לייצר דיאלוג מוסיקלי בין תרבותי במסגרות בהן הם מלמדים בקהילה. במקביל לעבודה המעשית בבתי הספר נבחנים בקורס התנאים לקיומו של דיאלוג בין תרבותי ונידון מקומה של המוסיקה ככלי לדיאלוג מחד, וכתחום הנמצא בהגדרת התרבות מאידך.